1 april 2009

Tillbaka till "den gamla goda tiden", eller?

Blev lite fundersam idag när jag gick till skolan. Jag går alltid förbi Högalidskolan och idag var det en klass som var ute och hade idrott.
Gissa om jag blev förvånad när jag ser idrottsläraren dela upp klassen, killar för sig och tjejer för sig. När jag dessutom såg att killarna hade en jätte stor plan att spela snöfotboll och tjejerna fick en jätte liten då blev jag verkligen chockad.
Det kändes så gammaldags alltihopa. När börjades det införas särbehandling på skolorna igen? Eller är det bara så att den idrottsläraren började på skolan när det fortfarande var uppdelat mellan tjejer och killar och helt enkelt är kvar i samma banor fortfarande? Tycker han att tjejerna är sämre och klarar mindre då de får en mindre plan och inte får vara med killarna?
Uttrycket som kommer upp i min hjärna, "tillbaka till den gamla goda tiden".
Men då kan man ju fråga sig om den tiden verkligen var så himlans god eller om det verkligen var bättre förr.
Jag tycker då inte det. Man ska börja lära ungarna redan i skolan att det är fel att diskriminera någon pga kön, men det verkar inte den här läraren ha förstått.
Jag trodde inte sånt här förekom i skolorna nå mera. Men jag hade tydligen fel..

4 kommentarer:

  1. Hehe, låter ju som hon... Undrar varför hon måste säga samma saker flera gånger?

    Jag kan inte komma på samhällslektionen imorgon. Om Harald undrar kan du väl säga att jag är hos läkaren?

    SvaraRadera
  2. Haha, hon sa en gång att vi kan ju gå ut på krogen tillsammans nångång.
    Jag bara "öööh, jag går inte ut så ofta", hehe.

    Nä, det pappret har jag inte fått... Om vi får några papper imorgon kan du väl ta åt mig också?

    SvaraRadera
  3. Haha, blir det klassfest lär hon väl sitta klistrad vid mig... Tack, men nej tack!

    Vart höll du hus under samhällslektionen i fredags? Inte för att du missade så mycket :P

    SvaraRadera

Lämna ditt tassavtryck här (: