12 februari 2014

Provar igen..

Har sagt nu hur många gånger som helst att jag ska bli mer aktiv på bloggen igen men av någon anledning blir det inte så..
Men jag provar igen :)

För ca två tre år sen fick jag veta att jag hade Psoriasis. Och tyvärr var det på handflatorna och fotsulorna. För dom som inte vet vad det är så kan jag informera att jag "fjällar" hud, dvs huden lossnar och det blir sår.

Jag har fått prova kanske sju åtta olika salvor som ska hjälpa mot psoriasis men ingen av dom har hjälpt för min del. Jag har även under ett års tid fått gå på ljusbehandling (där jag fick sitta med händer och fötter i ett mini solarium) men det har inte heller hjälpt.

Allt detta var via vårdcentralen här i Kiruna. Så under ca tre års tid har jag varit fram och tillbaka till sjukhuset här i stan innan jag tillslut fick komma till hudkliniken i Sunderbyn.
Där fick jag först starkare salvor (som inte gjorde någon skillnad) innan beslutet togs att jag skulle börja ta Methotrexate, dvs cellgifter.

Förra måndagen började jag med dessa och med min vanliga otur så åkte jag direkt på biverkningar.
Förra tisdagen låg jag hemma illamående och hade skakningar i hela kroppen. Detta höll i sig till några timmar efter att jag fick ta Folacin tabletterna jag också fick.

I måndags var det dags för dos nummer två (jag tar dessa en gång i veckan).
Igår var en HEMSK dag!
Jag kände mig konstant illamående och allt bara snurrade. Försökte sova bort det men så fort jag blundade så snurrade allt och detta gjorde mig bara mer illamående.
Till slut kom en helt underbar vän och hämtade mig hem till henne så jag slapp vara ensam (om utifall att när jag hade sån yrsel). Trollet hade framme ett tusen bitars pussel och det var det perfekta att koppla bort hjärnan på. Tiden bara flög iväg och det var perfekt att fokusera blicken på alla pusselbitar.

Nu idag mår jag mkt bättre igen. Men just dessa dagar är verkligen hemska. Dock tror jag att det hjälper (och jag hoppas verkligen att jag har rätt) och så länge det känns som att det hjälper är det ju bara att fortsätta med dessa.

Så nu vet ni lite mer om min vardag :)

1 kommentar:

  1. Det är en jäkligt kraftig medicin det där, sa dem att man inte skulle äta NSAID preparat medan du äter det? Och du kan få lite problems med muntorrhet, rätt vanligt bland de som äter det. Hoppas hoppas det hjälper. Kram! !

    SvaraRadera

Lämna ditt tassavtryck här (: