3 december 2010

Dag 05 – Vad är kärlek?

Vad är kärlek? Det måste vara den svåraste frågan som finns skulle jag tro. Det är nog till och med lättare att svara på vad som inte är kärlek än vad som är det.
På Wikipedia står det; "kärlek är en känsla som präglas av en stark ömhet och tillgivenhet" och det stämmer nog. Känner du inte ömhet och tillgivenhet till personen du älskar så är det nog inte kärlek.
Sedan finns det ju också olika former av kärlek. Du kan älska din pojkvän, en familjemedlem, en sak eller kanske en låt.
Om du frågar 10 personer vad kärlek är, lär du få 10 olika svar. Vad kärlek är för en person lär inte vara samma för en annan.
För mig är kärlek den känslan du får uppleva när du är med personen du älskar. Den där känslan att du betyder något för den personen, känslan av att du inte vill vara utan den personen, känslan av saknad så fort den personen är borta en längre stund, känslan att du hade kunnat göra allt för den personen. Kärlek för mig är att kunna acceptera de små saker som man annars skulle ha irriterat sig på som en del av ens liv, kanske att din kärlek snarkar, kanske det vanliga fallet av att toasitsen lämnas uppe eller vad den lilla saken nu kan vara.
Jag kan oftast inte sova när Andreas inte är hemma. Jag saknar honom, även om han bara är på jobbet just nu. Att bara ligga bredvid varandra i soffan och kolla på tv är hur mysigt som helst. Det finns ingen annan som jag vill spendera min tid med helt enkelt.
Det är kärlek för mig iaf.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Lämna ditt tassavtryck här (: