25 juli 2008

Gängbråk i Kiruna?

Gängbråk i Kiruna. Biljakt i centrala Luleå. Två misstänkta för mordförsök i Boden.17-åring inför rätta efter att haft sex med ung flicka i Luleå.

Undra vad som har hänt här uppe egentligen..

Kiruna har ju tydligen fått ett nytt gäng dessutom, KSH, Kiruna Street Huligans. Det man har fått höra att de gör är att hoppa på människor helt utan anledning och slår ner dem, det behöver inte ens vara någon de känner.

"Polisen i Kiruna säger sig inte ha märkt några sådana tendenser och hade aldrig kunnat vänta sig ett sådant upplopp" skriver Susanne Jansson i Kuriren 2008-07-23.
Min svärmor blev intervjuad i samband med denna artikel och hon har jobbat med ungdomarna här i Kiruna sedan 1985 och som hon uttrycker sig; - Jag är förvånad över att polisen säger sig inte veta något. Vi som jobbar inom Unga örnar ser ungdomarna i vardagen på fritidsgården och hör vad som sägs. Helt klart att det finns en " vi och dom" situation.

Det är konstigt att nästan varenda Kirunabo vet om KSH och den spänning som har legat i luften men inte polisen. Det verkar som om de inte ens brukar vara ute på kvällarna. Jag har inte varit ut på en del helger nu men redan då när jag flyttade tillbaka hit till stan var det typ det första man märkte. Och sedan när man fick veta vilka som var med i KSH blev man inte precis förvånad över att detta hände.

Jag håller med min svärmor om att det behövs större koll än vad som finns nu för tiden. Hur kan föräldrar släppa iväg sina 13åriga små barn på stan en fredag eller lördag kväll? Och att vissa föräldrar då säger att det inte är så lätt att hålla koll om de säger att de ska till någon kompis, vilket bull shit! Det kan då verkligen inte vara svårare än när jag var i den åldern, speciellt inte nu när nästan varje liten snorunge över 5 år har en egen mobiltelefon.

Jag köper att det kunde vara lite svårt ibland när jag växte upp, det var inte så många som hade egna telefoner och skulle föräldrarna ha ringt kunde man säga att man var ute och lekte och inte hörde något. Men vad skyller man på nu? Det var så mycket liv på stan så jag hörde inte mobilen? Men det är inte så svårt att åka upp på stan och gå omkring en sväng och kolla läget. Om din unge säger att hon/han ska vara hos en person, prata med den personens föräldrar och är de inte där, åk upp på stan och kolla tillsammans då. Då får ni ju iaf bekräftat om eran unge sitter utanför kupolen och halsar i sig något skumt innehåll från en flaska som inte är hans/hennes, röker, ligger och spyr i ett hörn eller helt enkelt är uppe på stan fast hon/han lovat att inte vara där. Är erat barn däremot inte där och ni inte hittar henne/honom på något annat ställe så skulle jag nog börja oroa mig en del..

Så, när du hittat ditt barn liggandes i sin egen spya mitt på stan bara för att personen varit dum nog att dricka i alldeles för tidig ålder, vad gör du då? Först så råder jag dig till att självklart ta hem personen och sedan dagen efter se till att personen får ett rejält straff så att hon/han lär sig.

Grattis, ditt barn ligger inte i sin egen spya mitt på stan, men sitter däremot utanför kupolen och låtsas kunna röka bara för att imponera på sina vänner. Vad gör du då? Det bästa kanske inte är att hoppa ut ur bilen i farten och sliter med dig henne/honom utan att han ens hinner reagera innan han är inne i bilen och hennes/hans kompisar sitter och håller på att skratta ihjäl sig. Jag skulle nog istället parkera bilen på folkan parkeringen, ringa min dotter eller son och säga att jag står där, inga diskussioner utan det är dags att åka hem. Man måste ju faktiskt tänka på att ditt barn kommer kanske att träffa dessa personer varje dag de närmaste åren så lite snäll kan man ju vara även om hon/han får ett rejält straff dagen efter.

Det känns som om polisen i den här staden skulle behöva ett så kallat "wakeup call" så att de inser att det här händer verkligen och det kommer att hända IGEN om inget görs åt detta.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Lämna ditt tassavtryck här (: