9 januari 2008

Avskedsansökan

Anhåller härmed om att få sluta som vuxen
jag har beslutat mig för att återgå till att bli åtta år,
med de skyldigheter som ingår i detta.

Jag vill kunna gå till McDonalds
och tro att jag sitter på en fyrstjärnig restaurang.


Jag vill kunna låta pinnar segla ikapp i en bäck,
och jag vill kunna bygga ett slott av gamla kartonger.

Jag vill kunna tro att nonstop är roligare än pengar
eftersom man faktiskt kan äta dem.


Jag vill sitta under en stor ek med några kompisar
och sälja saft till förbipasserande en varm sommardag

Jag vill återvända till en tid då livet var enkelt och lätt att leva;
då det mesta handlade om färger, pluttifikationstabeller,
fåniga ramsor och väldigt lite bekymrande,
eftersom jag inte visste vad jag inte visste
och brydde mig i alla fall inte om det.


Jag kunde bara vara glad eftersom
jag var lyckligt ovetande om allt
som kunde göra mig orolig eller bekymrad.

Jag vill tro att världen är ett enda stort nöjesfält.
Att alla människor är pålitliga, goda och ärliga.


Jag vill kunna tro att allt är möjligt.
Jag vill kunna blunda för sånt som är krångligt och besvärligt,
och jag vill kunna bli glad och uppspelt över småsaker igen.

Jag vill leva enkelt och lätt igen.
Jag vill inte att min dag ska bestå av datorhaverier,
berg av pappersarbete, deprimerande nyheter,
försök att överleva fler dagar
varje månad än det finns pengar till,
räkningar, skvaller, sjukdom,
och förluster av nära å kära.


Jag vill tro på leenden, kramar, snälla ord, sanning,
rättvisa, fred, drömmar, tomten, snöänglar och på fantasin.

Ja, så här är då mitt checkhäfte,
mina kreditkort, bilnycklarna
och mina deklarationsblanketter.

Jag avgår från posten som vuxen från och med idag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Lämna ditt tassavtryck här (: